Epistula Anthimi
uiri inlustris comitis et
legatarii ad gloriosissimum Theudoricum regem Francorum de
obseruationem ciborum
Qualiter omnes cibos comedantur, ut bene digerantur, ut sanitatem
praestare debeant, nam non infirmitatem stomachi nec anxietatem humani
corporis, ratio obseruationis uestrae pietatis secundum praecepta
auctorum medicinalium ut potui uobis exponere profutura generaliter
procuraui, quoniam prima sanitas hominum in cibis congruis constat, id
est, si bene adhibiti fuerint, bonam digestionem corporis faciunt; si
autem non bene fuerint cocti, grauitatem stomacho et uentri faciunt;
etiam et crudus humoris generant et acidiuas, carbunculus et ructus
grauissimus faciunt. Exinde etiam fumus in capite ascendit, unde
escotomaticis et caligines graues fieri solent. Etiam et uentris
corruptilla ex ipsa indierie fiet, aut certe desursum per ore uomitus
fit, quando stomachus cibus crudus conficere non potuerit. Si autem
bene praeparati fuerint cibi, digestio bona et dulcis fiet, et humoris
boni nutriuntur. In hoc etiam prima sanitas constat ita, ut, qui se
taliter uoluerint obseruare, aliis medicaminibus non indigebunt.
Similiter et de potu tantum oportit adhibere, quantum cum cibis
concordat. Ceterum si plus praesumptum fuerit et maxime frigido,
stomachus ipse infrigedatus nihil praeualet, unde etiam corruptilla
nascitur et illa, quae superius diximus unum tamen exemplum suggerimus:
quomodo in fabrica domus parietis si calcem et aquam quis tantum
temperauerit, quantum ratio poscit, ut spissa sit ipsa mixtio, proficit
in fabrica et tenit, si autem satis aqua missa fuerit, nihil proficit,
sic et in cibis uel potu ratio debet cognosci. Ergo et, sicut supra
diximus, prima sanitas ex cibis bene coctis et bene digestis constat.
Nam si quis dicat: 'homo in expeditione positus uel iter agens longum
quomodo potest se taliter obseruare?' et ego suggero: ubi focus est uel
uacat, quae praedicta sunt, fieri debent; nam si necessitas exierit
carnis uel alia crudiora manducare, non ad nimietatem, sed parcius. Sed
quid plus quam quod ab antiquis dictum est: omnia nimia nocent. Nam et
de potu si quis cabalicando et in labore festinando amplius potum
praesumpserit, commouendo se in equo uexabitur et in uentre peiora
nascuntur quam de cibis.
Sed forte dicitur mihi: 'quare gentes alias crudioris carnis manducant
et sanguinolentas et sani sunt?' et licet nec illi omnino sani sunt,
quia ipsi sibi medicinas faciunt - cum male sibi senserit, ustulant se
foco in stomacho et uentre et per alia loca, quomodo caballi furias
ustulantur - tamen et inde reddo rationem: illi unum cibum manducant
sicut lupi, nam non multus, quia non habent nisi carnis et lactis et
ipsud, quod habuerint, manducant, et uidentur esse sani de paucitate
ciborum. Nam de potu est, quando habent, est, quando longo tempore non
habent, et paucitas ipsa uidetur ipsis sanitatem praestare. Nam nos,
qui diuersis cibis et diuersis diliciis et diuersis poculis nos agimus,
necesse habemus nos gubernare taliter, ut non pro nimietate adgrauemur,
sed magis parcius agentes sanitatem obteneamus si quis uero delectatus
fuerit cibum qualemcumque manducare, sed inprimo bene factum cibum
praesumat, et de aliis rebus parcius ita, ut lucret hoc, quod primum
accepit, et bene digerat.
Propterea diligenter constat obseruare, quae a nobis suggesta sunt,
auxilio diuinae maiestatis et domini nostri Iesu Christi, a cuius
(gratia) longiorem uitam et praecipuam sanitatem habeamus; ratio ergo
diuersorum ciborum, quemadmodum uti debeantur secundum praecepta
diuersorum auctorum, ut potest intellectus noster habere, suggerimus.
Inprimis panem nitidum bene fermentatum, non azimum, sed bene coctum
comedendum, et ubi focus fuerit, cotidie calentem, quia talis panis
melius digerentur; nam si non bene leuatum fuerit, satis grauat
stomachum. tamen fortior est hordeo: melius nutrit, sed non sic
egeritur neque ipse neque sucus eius. panis uero masclaris melius
nutrit quidem et melius egeritur.
Hordei natura humida et frigida, et purgatorium sucus palearum. hoc ut
agnoscas, hordeum non frixum sic coque in aqua et uidebiss defluentem
sucum copiosissimum.
De carnibus uero uaccinis uaporatas factas et in sodinga coctas
utendum, etiam et in iuscello, ut prius expromatas una unda mittat, et
sic in nitida aqua, quantum ratio poscit, coquantur, ut non addatur
aqua, et cum cocta fuerit caro, mittis acetum acerrimum quantum media
bucula, et mittis capita porrorum et puledium modicum, apii radicis,
uel finiculum, et coquat in una hora, et sic addis mel quantum
medietatem de aceto uel quis dulcedinem habere uoluerit, et sic coquat
lento foco agetando ipsa olla frequenter manibus, et bene ius cum carne
ipsa temperetur, et sic teri: piper grana L, costo et spicanardi per
singula quantum medietatem solidi, et cariofili quantum pinsat
tremissis I. ista omnia simul trita bene in mortario fictile addito
uino modico, et cum bene tribulatum fuerit, mittis in olla et agetas
bene ita, ut, antequam tollatur de foco, modicum sentiat et remittat in
ius uirtutem suam. Ubi tamen fuerit mel aut sapa uel carenum, unum de
ipsis, sicut superius contenit, mittatur, et in bucculare non coquat,
sed in olla fictile meliorem saporem facit.
Uerbicinas uero carnis et si frequenter utantur aptae sunt et in
iuscello simplici et in assatura, ut delonge a foco coquat. Nam si
proxima fuerit foco, ardet caro deforis et deintus deuenit cruda et
potius nocet quam iuuet. sed, ut dixi, delonge et diutius; quomodo
uaporata sic deueniat, et salis cum uino mixtus, quando assatur, cum
pinna diffundatur.
Agnelinas uero carnis aut de edis optimae sunt qualiter uolueris, aut
uaporatas aut elixas in iuscello; etiam et assas bollas sunt.
Ceruinae uero carnis elixae et uaporatae accipiuntur, sed interdum
utendae. Assaturae uero, si de nouello fuerint ceruo, bonae sunt; nam
si de uetusto ceruo, grauioris sunt.
Carnis de enuleis uero et de capriolis et ipsae congruae sunt; quantum
nouellae fuerint, melioris sunt.
De aprunis uero quantum recentioris fuerint, leuioris sunt, sed elixae
utendae, et assaturae enim si fiunt, ut longe de foco et diucentiores
sunt, tantum leuioris sunt et aptae ad digestionem; praeterea de lumbis
porcelinis expedit assos manducare, quia apti sunt et bene
conficiuntur, ita, ut sale in aqua soluto cum pinnis, quand assantur,
tangantur; et si durioris fuerint, quando manducantur, melius est, sic
tamen, ut in sale puro intingantur. Nam liquamen ex omni parte
prohibimus.
Lactantis uero satis apti et congrui elixi uel in iuscello et assi in
furno, ut non grandis sit uapor et ne satis ustulentur, sed magis ut
deueniant quasi uaporati, et inde intingendo in oximelli simplici ad
hora facto, ut duas partis de mel et una pars de aceto adhibeatur, et
sic coquat in uas fictile, et sic intingantur carnis ipsae, quando
manducantur.
De bualibus uero qui tenerioris sunt, sic apti sunt. Caro ipsa sumatur
elixa uel uaporata, et si delectatus fuerit quis, assas comedere
potest, ut longius foco assentur. Tamen non bene accipiunt.
Carnis uero uaccinae uel bualinae insalatae non sunt congruae nisi
necessitas exierit, ut sumantur, quia pinguido de ipsis carnibus de
sale defluit et deueniunt siccae ipsae carnis et non bene conficiuntur.
Leporis uero si nouellae fuerint, et ipsi sumendi in dulci piper
habentem, parum cariofilum et gingiber, costo et spicanardi uel folio.
Leporem licet comedere et bona est pro dissenteria, et fel eius
miscendum cum pipere pro dolore aurium.
De laredo uero, unde non est, qualiter exire dilicias Francorum, tamen,
qualiter melius comedatur, ad hora expono. si assatum fuerit ad hora
quomodo bradonis, pinguamen ipsum defluit in foco et laredus deueniet
siccus, ut, qui manducauerit, laeditur, nam non iuuatur; etiam et malus
humoris generat et indigestionem facit. sed elixatum laredum et
refrigeratum si manducatur, melius iuuat et uentrem constrictum
temperat et bene digeritur. Sed bene debet elixari. Certe si de perna,
plus debet coqui. De cute uero ipsa nihil praesumatur, quia non
conficitur. Frixum uero laredum penitus non praesumendum, quia satis
nocet. Pinguamen ipsius laredi, quod in cibo aliquo supermissum fuerit
uel super olera, ubi oleum non fuerit, non nocet; nam illa frictura
penitus non expedit.
De crudo uero laredo, quod solent, ut audio, domni Franci comedere,
miror satis, quis illis ostendit talem medicinam, ut non opus habeant
alias medicinas, qui sic crudum illut manducant, quia beneficium
grandem et pro antidotus sanitatem illis praestat, beneficio ipsius
quia ita omnia uiscera quomodo medicamentum bonum, et si qua uitia sunt
in uisceribus uel intestinis, per ipso sanatur, et si lumbrici uel
tineae adnatae fuerint, expellit hoc.
Nam et uentrem temperat et, quod illis melius est, per isto cibo
sanioris ab aliis sunt. Nam ut exemplum magnum dicatur, ut credatur,
quae diximus: tota uulnera quae foris et in corpore nata fuerint uel de
plaga facta, laredum crassum adpositum adsidue et purgat putridinem
uulneris illius et sanat sic enim et ad interiora uiscera poterit
prodesse, sicut superius diximus. Ecce quale beneficium in laredo
crudo, ut, quod medici in medicamentis uel potionibus temptant sanare
uel inplastris uulnera curare, de laredo crudo Franci sanantur.
Ceruisa bibendo uel medus et aloxinum quam maxime omnibus congruum est
ex toto, quia ceruisa, qui bene facta fuerit, beneficium prestat et
rationem habet, sicut et tesanae, quae nos facimus alio genere. tamen
generaliter frigida est.
Similiter et de medus bene factum, ut mel bene habeat, multum iuuat.
Renis de porco penitus non expedit manducare nisi latera ipsorum, quia
ipsa sunt congrua et bene digeruntur. Nam renis de nullo animale
manducetur.
De uentre uero bouis uel ueruicis auctoris iubent manducare praeterea
illa quae sunt spissa; sed elixa, nam non assa.
Vulua porcina et ipsa optima est, sed elixa.
Sumen porcino et ipsut bonum est et frixum et elixum.
De uacca tenera uenter elixus congruus est. Laredum uero in fartalia
missum interdum permittimus comedere.
De ficato porcino frixo penitus non expedit nec sanis nec infirmis.
sani tamen, si uolunt, sic manducent: inciso bene in graticula ferrea,
quae habet latas uirgas, unguat aut de oleo aut de uncto et sic in
subtilis carbonis assent ita, ut crudastros sint, et calentis ipsos
manducent cum oleo et sale et coriandro minutato desuper.
De auibus uero, hoc est de fasianus pastas et ansaris, quia pascuntur,
pectus illorum congruum est. Tamen qui tantum carnem albam habent, ipsa
magis expediunt. Nam posteriora ipsorum non praesumantur, quia grauant
stomachum, quia non est illa sagina naturalis sed adiecta.
Gallinae uel pulli pinguiores, qui non tamen saginantur, congrui sunt
ita ut hiberno tempore ante biduum occidantur, nam aestiuis diebus ante
seram tantum. Qui capriati facti melior comedantur, maxime pectora
ipsorum et ascellae, quia ista meliores humores et sanguinem bonum
nutriunt.
Nam posteriora omnium auium sanis quidem hominibus apta sunt, et ista
et omnia. Nam auctores ista quaerunt que sunt precipua membra inter
diuersa genera ad uiros deliciose uiuentes et diuersa ciborum sumentes:
pri pipsis exposita est ista ratio, preterea illis qui infirmiores sunt
corpore.
Nam inter diuersa bona commixta in prandio si unus cibus non congruus
et crudior fuerit, illa alia bona dissipat et non bonam digestionem
permittit uentrem habere. Supra scriptae uero aues in iuscello bene
coctae congruae sunt et si uaporatae ad horam occisae, bene tamen
coctae, aptae, etiam et assae ut delonge a foco cautius assentur.
De pauonibus uero si fuerint illi maxime qui sunt seniores, ante V aut
VI dies occidantur, et caprientur bene qui tales carnes habent, et in
uino missi aut singulatim in iuscello cocti sumantur, ita ut qui
delectatur mel modicum et piper mittat in ipso iuscello, postea cum
coctum fuerit. Minores uero pauones uel teneriores ante unam diem aut
biduum occidantur.
De agrestibus uero auibus turtures quidem qui saginantur in domo scitur
ab omnibus grauiores sunt, quia miseras carnes habent et melancholicum
humorem generant, nisi forte pro desiderio aliquis interdum sumat. In
campis uero qui nascuntur helleborum herbam quae latine dicitur
ueratrum, ipsud manducant et persecuuntur, sicut auctores nostri
dicunt. Quod si adprehenderit agrestem turturem et de illa herba ipsius
contingerit manducasse et aliquis de ipso comederit, grande periculum
patitur, et usque proxime mortem hominem adducit ita, ut agnoscens
aliquis putet uenenum se ab aliquo accipisse, in tantum, ut et
corruptillam uentris nimia subsequatur, aut certe uomitus ita, ut
partem facies constringat. Istud et ego in tempora mea probaui in
prouincia mea: in uilla duo rustici sic ad hora captum comederunt, et
ita illis contigit, et unus illorum sanguinem deiuso produxit nimium et
periclitatus est usque ad mortem. remedium ergo istius rei uinum uetus
et oleum tepidum assidue dare illis bibendo, ut possit illum uenenum
contemperare.
Nam de sturnis adserent auctoris cicuta erba plus amare et comedere
quam alias herbas; unde contigit illis comestis ad grauitatem
perducere.
Carnis uero de gruis interdum pro desiderio, quia ipsae nigras carnis
habent et melancolicam humorem generant.
Perdices bonae sunt, maxime pectora ipsorum, coctas, non assas.
praeterea illis congrua sunt, qui fluxum uentris patiuntur, uel
desentericis, ut elixae bene sint in aqua pura sine ulla conditura, et,
si potest fieri, nec sale mittendum nec oleum nisi unum fasciculum de
coriandro, et coquat cum ipso. Pectus tantum comedatur, si potuerit
sine sale; si non uero, intingat in sale.
Columbi agrestis non sunt congrui. De domesticis uero columbis pipionis
ipsorum apti et boni et sanis et infirmis, et cocti et assati maxime.
Cum assant, de salemoria lene tangantur.
Passaris, qui in parietibus nutriunt, pullus ipsorum bene assus aut
elixus praesumere. Ficitulas et ipsas bonas et aptas sunt uel alia
genera aucellorum, qui albas carnis habent, uel alias auis teneras
praesumantur.
Anetis et ipsi tenerioris sunt; interdum praesumatur pectus illorum.
Auis, quae dicitur auetarda, bona est; sed puto hic non habere.
Esicium uero, quod de gallinas uel de pullos fit, tenerior magi fiat
quam durior, ut de ouo plus mittatur; nam si durior fuerit, non
digeritur, sed corruptilla uentris generat; si autem tenerior fuerit,
et bene conficitur et bonus humores generat.
Afratus Graece quod Latine dicitur spumeo, quod de pullo fit et de
albumen de oua; sed multum albumen ouarum mittatur, ita, ut quomodo
spuma sic deueniat opus ipsut afratu, quod desuper iuscello facto et in
egrogario in gauata conponatur quomodo monticlos, et sic gauata ponitur
in carbonis et sic uapore ipsius iuscelli coquat ipsut afratu, et sic
ponitur in medio missorio grauata ipsa, et superfunditur modicum mero
et mel et sic cum cocliar uel nouela tenera manducatur. tamen solimus
et de pisce bono in ipsa opera admiscere aut certe de pectenis marinos,
quia et ipsi optimi sunt et satis aput nos abundant. Et de ipsos puros
pectenis fient sferae niueae.
De oua gallinarum quantum plus quis uoluerit praesumat, sorbilia tamen,
et sale modicum mittendum, et si ieiunus quis accipiat quanta potuerit,
ad uirtutem proficit corporis melius quam alter cibus et sanis
hominibus et infirmis; ita tamen fiant, ut in tepida aqua mittantur uel
maxime in frigida, et sic coquant lento foco, aut in carbonis paulatim
caleficiat illa aqua: sic penetrat intus; nam si in feruenti aqua missa
fuerint, albumen coacolat et mediolum illut tarde sentit; deuenit
intemperatum et, qui sic acciperit, nocet. Nam si superius dixi, ita
fuerint facta, bene conueniunt, et tamen semper cocus agitet cum
spatula. Tamen recentiora oua meliora sunt.
Dura uero oua aut ex casu quomodo in enpisa ponuntur; mediolum tamen
praesumatur. Nam albumen duro facto non conficitur penitus, sed
corruptilla generat uentri et non iuuat, sed magis nocet. Cauendo ergo
omnino albumina ouarum dura facta; nam mediola ouarum etiam sorbilia
facta plus congrua sunt corpori, sicut auctori docent.
Ansarina uero oua sani hominis comedant, tamen et ipsa plus sorbilia;
nam et ipsa si dura fuerint, illum albumen grauiter nocet.
Fasianina oua bona sunt, sed meliora gallinacia.
Omne genus boleti graues sunt et indigesti, mussiriones uero et tuferas
meliores ab aliis boletis sunt.
De piscium rationo, quae in his partibus sunt:
Tructa et perca aptioris sunt ab aliis piscibus.
Lucius piscis et ipse bonus; opera uero, qui de ipso fit - spumeo
albumen de oua sic miscat, ut modice tenerum sit quam durum et sic
commixtum - non nocet.
De isoce uero quando recens fuerit, comedatur, si de plures dies
fuerit, grauat stomachum; praeterea si salsi sunt, grauis sunt et malus
humoris nutriunt. Cutem uero isocis ipsius quomodo frixum fuerit,
peniutus non manducetur, quia grauiter nocet.
Platinsis uero uel solea unum genus est. Quae bonae et congruae sunt
elixae in sale et oleo. Quae etiam et infirmis satis conueniunt.
Anguillae uero, quae in glarea aspera uel in saxosis locis nascuntur,
melioris sunt quam illi, qui in limosis locis uel lutosis nascuntur.
assae ita, ut cappellentur partes et sic in brido assentur, aptioris
sunt quam elixae, ita, ut in salemoria tangantur, dum assant, ut magis
durior fiat ipsa caro.
Trucanti illi minuti pisciunculi assi uel frixi apti sunt pro fastidio.
Tecconis dicuntur esse filii isocum. Tamen ipsi boni sunt et sanis et
infirmi elixi in sale et oleo.
De pisce cracatio caro fortior est. Sani hominis possent manducare.
Naupridas uero nec nominare nec sanis nec infirmis hominibus, quia
malam carnem habent et melancolicam ita, ut grauis et malas humoris et
sanguinem nigrum nutriunt et causas malas generant.
Omne uero genus piscium colnedatur recente; nam si oluerint, satis
grauiter possunt nocere.
Pectenis uel ostria.
Pectenis optima caro elixi facti et assati in testo suo, et opera inde
fiat; et congrui sunt et sanis et infirmis, sed tamen et ipsi, si
recentis fuerint.
Ostria uero necesse habet pro desiderio permittere interdum, quia
frigida sunt et fleumatica; tamen si assata fuerint, quomodo sunt
clausa in testa sua, aptiora sunt. Cruda uero qui comedent, uel
expondolo puro manducet, quod est callosum, et illud, quod in giro
pendit, fiublatum. Ostria uero si olent et quis manducauerit, alterum
ueninum opus non habet.
De oleribus uero malua, beta, porrus congrua sunt semper, et stiuo et
hiberno, caulis uero hiemis tempore; nam stiui diebus melanconici sunt.
Lactucae uno more sunt, praeterea si ad hora collectae manducantur; si
autem fuerint biduo aut triduo, si forte, pro desideri accipiantur.
Intuba uero bona sunt et cruda et elixa et sanis et infirmis. Cruda
uero una die exsucent ad sole et sic manducentur.
Napi boni sunt. Elixi in sale et oleo manducentur, siue cum carnibus
uel laredo cocti ita, ut acetum pro sapore in coctura mittatur.
Pastanacae bonae sunt bene elixae, et (in sale et oleo ) comestae etiam
urinas prouocant; si enim frixae comeduntur, primo in calda perdurent.
Asparagi uero satis boni sunt et domestici et agrestis et urinas
prouocant, si in calda illorum apii radicem admixtam, uel finiculi
radicis, coriandro modicum ad hora missum uel menta cum uino ipsa calda
bibatur. et asparagi uero non debent nimium elixare, nam perdent
uirtute et saporem, nisi fortioris sint, et in sale et olea comedantur.
Apium uero, coriandrum et anetum uel porriollis in omni ciborum coctura
miscuntur ita, ut porri modico perdurent.
Cocurbitas uero rariter praesumendas, quia et ipsae frigidae sunt, nisi
sanis hominibus. Tamen aput nos et febricitantibus iugiter sine frigore
offerimus. Delicatas cocurbitas elixas bene in sale et oleo comestas ad
contemperandas febris faciunt.
Cucumeris enim etsi hic non sunt, tamen, quando fuerint, semen illorum,
quod intus est, manducetur; congruum est praeterea ad renium uitia,
sicut et semen de cucumere in aliquibus confectionibus pro renium uitia
iusserunt auctoris mitti.
Melonis uero si bene maturi fuerint, et ipsorum abintus maxime
interiora cum semine quod est mixtum, melior est, quam si purum
manducetur. nam si pusca, ut alii faciunt, et puleium admixtum sic
comedantur, satis conuenit. nam qui uitia renium habent uel uissicae,
non conuenit pusca, quia inimicum est satis aceto erudo renibus et
uissicae et epati non expedit.
Atriplicis olera bona sunt et sanis et infirmis.
Radicis uero sanis uel fleumaticis aptae sunt, tamen ut quinque aut
amplius dies collecti maturent; nam si ad hora collecta fuerint,
grauare solent.
Alium bonum est et fleumaticis uel qui stomachum frigidum habent, et in
uia longa maxime bonus est. Facit etiam ad aquas diuersas; qui autem
uitiosus renis habent, parcius utantur.
Cepae humerosae sunt.
Ascalonia uero meliora.
De legumina uero tesinas, qui de ordeo fiunt, qui scit facere, bonae
sunt et sanis et febricitantibus.
Fit etiam de hordeo opus bonum, quod nos Graeci dicimus alfita, latine
uero polenta, Gothi uero barbarice fenea, magnum remedium cum uino
caledo temperatum, et de ipsa re cocliar plenum et sic admixtum bene
bibitur paulatim, et iuuat satis stomachum defectum et pascit. Facit
autem et ad desentericus mirifice cum uino puro calefactum et sic
admixtum cocliar unum, et bene mixtum ieiunus accipiat, uel nocte post
pullorum cantus uel quando delectatus fuerit infirmus, ita, ut, cum hoc
acceperit, alio cibo continuo non accipiat, usque dum istut digerat.
solemus dare de hoc ipsut febricitantibus cum aqua pura tepida non
spissum, sed rarum factum. Conuenit ergo et in tempore ieiuniorum in
quadragesimo accipere hoc primitus cum calda, quia et confortat
stomachum et pascit.
Faua uero integra cocta bene et in iuscello, et in oleo, conditura uel
sale melius congrua est quam illa faua fresa, quia grauat stomachum.
Cicer, si bene coxerit, ut omnino liquiscat, conditum oleo et sale
bonum est; etiam et renibus congruum. Si autem crudiuum fuerit, penitus
nec sanis suadeo comedere, quia facit inflationis grauissimae et
indegeries malas et corruptilla uentris.
Lenticula uero et ipsa bene lauata et bene elixa in aqua pura ita, ut
illa prima calda fundatur et alia calda missa cum ratione, non satis,
et sic coquat lente in carbonis ita, ut, cum cocta fuerint, acetum
modicum mittatur pro sapore, et addatur ibi species illa, quae dicitur
rusiriaco, pulueris factos quantum cocliar plenum, et spargat super
lenticula, dum in foco est, et commiscat bene, tollat de foco et
manducet. Tamen oportet pro sapore oleum gremiale, dum coquet in
secunda aqua, mitti cocliar bonum plenum et coriandrum unum aut duos
cum radicibus suis, non minutatum, sed integrum, et modicum de sale pro
sapore faciendum.
Fasiolum bonum est, etiam siccum, ut bene coquatur.
De lauricus nisi pro desiderio non manducetur, quia satis
indigestissimi sunt, et si cum aceto comeduntur.
De oriza enim et ipsa bene cocta facit; nam si crudior fuerit, nocet.
Facit enim oriza et ad desentericus, ut bene coquatur et sic comedatur,
etiam et elixa in pura aqua ita, ut, quando incipit bene coquere, aqua
illa exculetur, et sic mittantur lactis capruni. Et ponatur olla in
carbonibus et coquat lente, ut unum corpus deueniat, ita, ut sine sale
et oleo comedatur caleda, et non frigida.
Milium uero uel panicium ipsam rationem prope habent, quomodo et de
oriza dictauimus, maxime ad desentericus; et milium in calda pura primo
praeduretur, et quando incipit frangere granum, coquatur in aqua et sic
lactis capruni mittantur, et sic coquant lente, quomodo de oriza
diximus.
Lupini natura quidem calidi et fortissimi sunt, sed cocti leuioris et
frigidioris sunt et egeruntur.
Cicer album et nigrum molliunt, urinam prouocant et nutriunt, quidem
id, quod in illis carnosum est; quod uero dulce fuerit, prouocat urinam
et egeritur.
De reliqua legumina si cocta fuerint, quando necesse est comedas, nam
si crudius, satis grauissime nocit. Nam faua fracta, ut superius dixi,
grauat satis.
De lactis uero si desentericis, caprunus qui fiunt cum petras rotundas
scandentis in foco, et sic missas in lacte sine foco; cum bullierint,
illis cotalis sublatis de pane cocto candido et bene firmentato
bucellas cappellatas et minutas in ipso lacte missas in carbonis lente:
coquat, in olla tamen, nam non in aeramen; et sic cum bullierit,
bucellas illas post infunderint, cum cocliar manducentur, et sic melius
expedit, quia cibus iste pascit. Nam si puri lactis ipsi bibiti
fuerint, contra perexunt et uix stant in corpore.
De lactibus uero sanis hominibus; si quis crudos lactis uult bibere,
mel habeant admixtum uel uinum aut medus; et si non fuerit aliquid de
istis poculis, sale mittatur modicum, et non coacolat intus in
hominibus; nam si purum acceptum fuerit, aliquibus coacolat intus in
epar et in stomachum et solet grauiter laedere. Si tamen, quomodo
mulgitur, contra calidum bibitum fuerit, si taliter, non nocet. Tamen
et ipso, si admixtum fuerit mel modicum aut uinum, melius accipitur, et
si cautius uult quis facere, ut in praesentia sua uacca aut capra aut
ouis mulgatur ita, ut uas illut fictile sit et bene scaldetur, ut,
quomodo mulgitur, non refrigeret, sed caledum bibatur. praeterea et
tisicis sic expedit: ita, dum calet, seu uaccinum seu caprunum lacte
sic bibatur, et statim supinus se ponat, ut diutius circa pulmonis
operetur; cum mel mixtum et calefactum sic melius iuuat.
Similiter et de butero recentem si acceperit tisecus, sed buter ipsum
sale nec penitus non habeat. nam si habuerit sale, peius exterminat. si
purum et recentem et mel modico admixtum fuerit, sit linguat cat
modicum et supinus se ponat, tamen de tisecus diximus esse aptum, quos
non longo tempore obtinuerit causa; nam si uulneratus fuerit pulmo, et
purulenta excreant, nec illis congruum.
Oxygala uero Graece, quod Latine uocant melca, quod est lacte quod
acetauerit, auctoris dicunt sanis hominibus esse aptum, quia non
coacolat in uentre; tamen et ipsud aut mel admixtum aut, quando fuerit,
oleum gremialem.
Caseum, quantum dicent, non solum infirmus, sed et sanus grauat, maxime
epaticus uel renium uitia habentes et qui splenetici sunt, quia
coacolatur in renibus, et lapidis exinde generant.
Caseum uero recentem et dulce, quod non sit salsum, sanis congruum est;
tamen quod omnino recentem fuerit, in mel intingere bonum est.
Caseum uero assum uel elixum qui manducauerit, alterum uenenum opus non
habet, quia exsucata alia pinguido lapidis puras efficitur; sed ne
elixum, quia amissa alia pinguedine similiter ut salis deuenit. nam ut
credat quis, eIixet caseum et tollat et dimittat illum refrigerare, et
omnino quomodo lapis aut salis sic deuenit. Similiter et assatum intus
ingressum quid potest prodesse nisi lapidis puras ingenerare?
Simela uero et ipsa grauis etiam sanis; pro necessitate desenteriae,
qui sanguine producunt, ut illis fiat ita, ut in lactis caprunus coquat
in carbonis; quomodo buter sic fiat.
De pomorum ratione.
Citonia bona et optima maxime desentericis, qui longo tempore sanguine
deponunt, ita: incisa in cruce elixentur bene in uas fictile in aqua
pura dulce et sic manducentur, et aliter assa, si bene sub cinere
diutius fuerint, et sic manducentur cum melle: meliorem digestionem
faciunt.
Mela bene matura in arbore, qui dulcia sunt, bona sunt; nam illa acida
non sunt congrua, nam dulcia sanis et infirmis, et pera dulcia et bene
in arbore maturata; nam dura et aceta grauiter nocent.
Pruna et ipsa maturata bene et dulcia, et perseca uel duracina omnino
in arbore maturata, uel ceresia aut diuersa aIia genera pomorum, si in
arbore maturata fuerint, congrua sunt; si autem collecta cruda et per
dies aliquos admollierint, illud ad putridinem computamus, nam non ad
maturitatem, quia, dum manducantur, putredus humoris intus generant.
Mora siue domestica siue saluatica maxime congrua sunt sanis et
infirmis, sed et ipsa omnino matura in suo arbore aut in rubo.
Ficus bonae sunt, sed et ipsas maturas omnino.
Castania elixa bene apta sunt uel assa; nam cruda non bene degerentur.
Auellanas grauant, si in aliqua confectione cum alias species
miscantur.
Amigdalas bonas sunt; praeterea si amarioris fuerint, epaticis congrua
sunt. Sed in topida missas cortix ipsa purgetur et sic manducentur.
Item et tribulata bene sine cute in melle optimo tisicis congrua sunt
uel in catarro, quando incipit maturare.
Pistacia uero et ipsa bona et apta sunt.
Dactali et ipsi boni sunt, sed non frequenter, quia solent facere
inflationem et capitis dolorem, si satis comesti fuerint.
Carecas bonas et aptas, praeterea ad catarrum incipiente ita, ut
diutius in ore masticentur, et quibus faucis exasperantur et qui raucam
uocem habent, bonas sunt manducare.
Uua passa similiter ipso genere de uuas dulcis et albas. umfacium de
uua cruda fit.
Accademia Jaufré Rudel di studi medievali, @1997
http://www.accademiajr.it/bibvirt/anthimi.html
TORNA
INDIETRO
Dott.
Luciano Boriolo
Tel / Fax: 0322 836222
e-mail: dietologo@iol.it
URL:
http://www.mangiasano.eu
©
2007 -